Κανονισμός Λειτουργίας

Το σχολείο έχει ως στόχο να αναπτύξει ολόπλευρα και αρμονικά τις πνευματικές, σωματικές και ψυχικές δεξιότητες των μαθητών, αλλά και να δημιουργήσει ισορροπημένες και ολοκληρωμένες προσωπικότητες. Το σχολείο αποτελεί τον χώρο, όπου οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, παίζουν, κάνουν φιλίες, διαμορφώνουν χαρακτήρα, στάσεις και αξίες ζωής. Προκειμένου λοιπόν, να υλοποιηθεί αποτελεσματικά αυτό το πολυδιάστατο έργο του σχολείου, είναι απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη κανόνων. Οι σημαντικότεροι από αυτούς τους κανόνες περιγράφονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου».  

Ειδικότερα, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου βασίζεται στην εγκύκλιο Φ7/111089/Δ1/9-9-2021 του Υ.ΠΑΙ.Θ με θέμα «Λειτουργία των Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2021-2022» και επιδιώκει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις και τις συνθήκες που είναι απαραίτητες για να πραγματοποιείται όσο δυνατόν καλύτερα το έργο του σχολείου και να επιτυγχάνονται στο μέγιστο οι στόχοι που θέτουμε κάθε φορά ως σχολική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικοί, άλλο επιστημονικό προσωπικό, γονείς/κηδεμόνες).

  1. Προσέλευση-παραμονή στο σχολείο και αποχώρηση απ’ αυτό

Η έγκαιρη προσέλευση των μαθητών/τριών στο σχολείο καθώς και η τακτική και ανελλιπής φοίτηση αποτελούν βασικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η ώρα προσέλευσης των μαθητών/τριων ορίζεται από τις 8:00 έως τις 8: 15. Οι μαθητές/τριες που μεταφέρονται με λεωφορείο από τη Σκάλα Συκαμινέας, τον Λεπέτυμνο και την Άργενο προσέρχονται από τις 8:00 έως τις 08:15. Υπεύθυνη για την υποδοχή τους είναι η εκπαιδευτικός που έχει αναλάβει το τμήμα πρωινής ζώνης.

Η είσοδος των μαθητών/τριών που διαμένουν στη Συκαμινέα γίνεται από την επάνω κεντρική αυλόπορτα, ενώ των μαθητών/τριών  που διαμένουν στη Σκάλα Συκαμινέας, στον Λεπέτυμνο και στην Άργενο, γίνεται από την κάτω αυλόπορτα,  όπου και τους αφήνει το σχολικό λεωφορείο.

Οι ενήλικες που συνοδεύουν τα παιδιά τους το πρωί  δεν εισέρχονται στο χώρο του σχολείου. Οι μαθητές παραμένουν για λόγους ασφαλείας στην αίθουσα διδασκαλίας και επιτηρούνται από την εκπαιδευτικό. Οι  είσοδοι  του σχολείου κλείνουν στις 08:25 και ανοίγουν πριν την αποχώρηση των μαθητών/τριών.  Η έγκαιρη προσέλευση βοηθά στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.  Σε περίπτωση που μαθητής/μαθήτρια προσέρχεται χωρίς αιτιολογία με καθυστέρηση, εισέρχεται στην αίθουσα κατόπιν ενημέρωσης και έγκρισης του διευθυντή/τριας της σχολικής μονάδας.

Οι γονείς-κηδεμόνες, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, με σχετική υπεύθυνη δήλωση, δηλώνουν τον τρόπο αποχώρησης των παιδιών τους (με συνοδεία ή μόνα τους). Για οποιαδήποτε αλλαγή ενημερώνεται το σχολείο. Οι μαθητές/τριες σε καμία περίπτωση δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν από την λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη για πρόωρη αποχώρηση, γίνεται με τη συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα κι αφού ενημερωθεί ο διευθυντής/τρια και ο/η εκπαιδευτικός της τάξης.

Όλοι οι μαθητές/τριες αποχωρούν κάθε μέρα στις 16:00 μετά και τη λήξη του Ολοήμερου Προγράμματος από τις πόρτες απ’ όπου έγινε και η πρωινή τους είσοδος. Οι μαθητές/τριες που μεταφέρονται με λεωφορείο, επιβιβάζονται σε αυτό με τη συνοδεία της εκπαιδευτικού του Ολοήμερου Προγράμματος. Για τους/τις μαθητές/τριες που απουσιάζουν ενημερώνεται έγκαιρα η διεύθυνση του σχολείου για τον λόγο  απουσίας τους.

Τέλος, κατά τη διάρκεια παραμονής όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας στο σχολείο, είναι υποχρεωτική η χρήση προστατευτικής μάσκας και η τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων (πλύσιμο χεριών, χρήση αντισηπτικού), που ορίζει  ο ΕΟΔΥ.

  1. Συμπεριφορά μαθητών/τριών

Αποκλίσεις των μαθητών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από τον οφειλόμενο σεβασμό στους εκπαιδευτικούς, στη σχολική περιουσία, στους συμμαθητές τους, θεωρούνται σχολικά παραπτώματα. Τα σχολικά παραπτώματα αντιμετωπίζονται από το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο.

Η καλή συμπεριφορά των μαθητών/τριών είναι απαραίτητη και επιθυμητή, ώστε να διατηρηθεί ένα κατάλληλο για εργασία και μάθηση περιβάλλον. Για το σκοπό αυτό οι μαθητές/τριες οφείλουν:

  • Να τηρούν τους κανόνες της τάξης και του σχολείου γενικότερα.
  • Κατά τη διάρκεια του μαθήματος να συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή παιδευτική διαδικασία, να μην παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/συμμαθητριών τους για μάθηση και να συμπεριφέρονται ευγενικά και κόσμια προς τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις συμμαθητές/τριες.
  • Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος να βγαίνουν στον αύλειο χώρο του σχολείου, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων. Δεν επιτρέπεται σε κανέναν η παραμονή μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας εκτός και αν επικρατεί κακοκαιρία.
  • Να παίζουν χωρίς να τσακώνονται ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιαδήποτε μορφή βίας (λεκτική, σωματική, ψυχολογική). Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και απευθύνονται στον Διευθυντή/τρια, στον εκπαιδευτικό της τάξης ή συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά. Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων, αλλά και χρόνος ικανοποίησης βιολογικών αναγκών.
  • Να απευθύνονται στον/στην εκπαιδευτικό και στη Διεύθυνση του Σχολείου και να ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική τους ζωή και πρόοδο.
  • Να προσέρχονται προσεχτικά στις αίθουσες διδασκαλίας, μόλις χτυπήσει το κουδούνι, χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται.
  • Να μην αποχωρούν από το σχολείο χωρίς άδεια .
  • Να προστατεύουν και να διατηρούν καθαρό τον σχολικό χώρο. Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου είναι υπόθεση όλων.
  • Να μην καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία, τα οποία παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία, αλλά να τα φροντίζουν και να τα διατηρούν σε καλή κατάσταση.
  • Να συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας και η ανακύκλωση υλικών.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις – γιορτές, αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου, οφείλουν να ακολουθούν τους συνοδούς εκπαιδευτικούς και να συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
  • Να μην χρησιμοποιούν κινητά τηλέφωνα και άλλα μέσα καταγραφής εικόνας και ήχου. Σε περίπτωση που παραστεί ανάγκη, επικοινωνούν με τους γονείς τους μέσω των τηλεφώνων του σχολείου και αφού έχουν ζητήσει άδεια.
  • Να μην απουσιάζουν από το σχολείο χωρίς σοβαρό λόγο.
  1. Παιδαγωγικός έλεγχος

Τα ζητήματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον εκπαιδευτικό/την εκπαιδευτικό υπεύθυνο της τάξης, τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές και μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με τα αποδεκτά πρότυπα και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις. Στο πλαίσιο αυτό οι ποινές που μπορούν να επιβληθούν είναι:

  • Παρατήρηση
  • Επίπληξη
  • Παραπομπή στο διευθυντή,

και για σοβαρότερα παραπτώματα

  • Ενημέρωση συλλόγου διδασκόντων

Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από το Σχολείο για την όποια μη αποδεκτή συμπεριφορά των παιδιών τους και των ενεργειών που θα αναληφθούν. Η στενή συνεργασία σχολείου- γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

  1. Πρόληψη φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού

Αναφορικά με τα φαινόμενα βίας και σχολικού εκφοβισμού φιλοσοφία του σχολείου μας είναι να δρα περισσότερο προληπτικά και λιγότερο κατασταλτικά. H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος αποτελεί σημαντικό παράγοντα της διαδικασίας πρόληψης ή και αντιμετώπισης φαινομένων βίας, παρενόχλησης, εξαναγκασμού και σχολικού εκφοβισμού. Για την αντιμετώπισή τους:

  • Ορισμός εκπαιδευτικών ως υπεύθυνων για την αντιμετώπιση φαινομένων βίας και σχολικού εκφοβισμού.
  • Ενδοσχολική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε φαινόμενα βίας και εκφοβισμού.
  • Προγραμματισμός δράσεων ευαισθητοποίησης όλων των μαθητών/τριών του σχολείου, καθώς και ενημέρωση-συζήτηση με τους/τις μαθητές/τριες σε σταθερή βάση για θέματα αποδοχής και σεβασμού της διαφορετικότητας.
  • Δυναμική επιτήρηση την ώρα των διαλειμμάτων, σε χώρους αυξημένης επικινδυνότητας και ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των εκπαιδευτικών.
  • Ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τις ενέργειές τους κατά την εξέλιξη ενός φαινομένου ενδοσχολικής βίας, σχολικού εκφοβισμού και παρενόχλησης.
  • Ενημέρωση των γονέων για την προσπάθεια του σχολείου σε θέματα που αφορούν φαινόμενα ενδοσχολικής βίας και σχολικού εκφοβισμού. Ενίσχυση της συνεργασίας με τους γονείς και ανάπτυξη παράλληλων δράσεων.

Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων -μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή/Διευθύντριας, ή Προϊσταμένης/Προϊσταμένου, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης-, για να επιτύχει την αποστολή του.

  1. Σχολικές εκδηλώσεις-δραστηριότητες

Οι σχολικές εκδηλώσεις-δραστηριότητες με την αυξημένη παιδαγωγική τους αξία και την ενεργή συμμετοχή και εμπλοκή των μαθητών/τριών, αποδεικνύονται ισχυρό εργαλείο κοινωνικής και πολιτικής διαπαιδαγώγησης. Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.

Οι ενδοσχολικές εκδηλώσεις, οι σχολικές δραστηριότητες και η συμμετοχή σε καινοτόμα σχολικά προγράμματα θα πρέπει να γίνονται με πρωτοβουλίες, ιδέες και ευθύνη των ίδιων των μαθητών/τριών, διότι έτσι αισθάνονται υπεύθυνοι/ες, αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές συμμετέχουν:

  • Σε καινοτόμα προγράμματα και διαγωνισμούς.
  • Σε δράσεις για τη σχολική βία, τον σχολικό εκφοβισμό, την ασφάλεια στο διαδίκτυο, το περιβάλλον, την υγιεινή διατροφή, τον σχολικό αθλητισμό, τα ναρκωτικά την αποταμίευση, τις φυλετικές διακρίσεις.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις – γιορτές της 28ης Οκτωβρίου (γιορτή του ΟΧΙ), 8ης Νοεμβρίου (απελευθέρωση της Λέσβου), 17ης Νοεμβρίου (γιορτή Πολυτεχνείου), των Τριών Ιεραρχών, και 25ης Μαρτίου.
  1. Συνεργασία σχολείου-οικογένειας-συλλόγου γονέων/κηδεμόνων

Η καλή επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία μεταξύ σχολείου – οικογένειας και συλλόγου γονέων/κηδεμόνων θεωρείται πολύ σημαντική παράμετρος για τη συνολική λειτουργία του σχολείου και αποτελεί τον θεμέλιο λίθο για την καλή ψυχοκοινωνική προσαρμογή του παιδιού στη σχολική κοινότητα. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Το Σχολείο πρέπει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του μαθητή/τριας, με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, που αποτελεί την επίσημη συλλογική έκφραση της άποψης των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών, αλλά και των Φορέων των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτικός. Από την πλευρά τους οι γονείς/κηδεμόνες, οφείλουν:

  • Να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και να δηλώνουν τον τρόπο αποχώρησης των παιδιών τους.
  • Να γνωστοποιούν στο σχολείο κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του μαθητή.
  • Να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις έντυπες ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
  • Για οποιοδήποτε αίτημά τους να απευθύνονται στον/στην εκπαιδευτικό της τάξης. Σε περίπτωση που δεν υπάρξει κοινά αποδεκτή λύση ή συνεννόηση, απευθύνεται στη Διεύθυνση του σχολείου.
  • Να φροντίζουν ώστε το παιδί τους να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του.
  1. Ποιότητα του σχολικού χώρου

 Η ποιότητα του σχολικού χώρου είναι απαραίτητη προϋπόθεση, για να καλλιεργηθεί η ψυχή των παιδιών. Μιας και στο σχολείο περνούν αρκετές ώρες της ημέρας οφείλουν να το σέβονται και να το προστατεύουν. Κοινός μας στόχος είναι ο σεβασμός του σχολικού χώρου από τους μαθητές με την καθοδήγηση όλων των εκπαιδευτικών. Η συνεργασία όλων μας είναι απαραίτητη για να διατηρηθεί ένα ευχάριστο σχολικό περιβάλλον, κατάλληλο για εργασία και μάθηση.

Για την επιτυχία του σκοπού αυτού οι μαθητές/τριες οφείλουν να προσέχουν τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του σχολείου. Δε γράφουν ούτε χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία. Φροντίζουν να πετούν τα σκουπίδια τους στους ειδικούς κάδους που υπάρχουν και να χρησιμοποιούν τις τουαλέτες τηρώντας τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής. Δεν προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών/τριών τους και είναι υπεύθυνοι -σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης τους- για την ευταξία και την καλαισθησία των σχολικών αιθουσών. Κάθε μαθητής μάλιστα, αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη για τυχόν φθορές που μπορεί να προκαλέσει και οι γονείς του είναι υποχρεωμένοι να καλύψουν όλα τα έξοδα για την αποκατάσταση των ζημιών.

Όλοι οι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας φροντίζουν ώστε να εφαρμόζονται τα παραπάνω με ιδιαίτερη προσοχή και επιπλέον:

  • Μεριμνούν για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/τριών.
  • Ενθαρρύνουν τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά σε όλη τη διαδικασία και καλλιεργούν πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας με τήρηση κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς.
  • Προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα καθαριότητας, υγιεινής και αισθητικής του χώρου μέσα στον οποίο παραμένουν και εργάζονται για πολλές ώρες, καθώς οι φθορές, οι ζημιές και η κακή χρήση της περιουσίας του σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές τους και παιδαγωγικά εθίζουν τους μαθητές/τριες στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας.